Предметна циклова комісія професійної та практичної підготовки терапевтичних дисциплін
Із усіх наук, без сумніву, медицина найблагородніша.
Гіппократ
Предметна циклова комісія професійної та практичної підготовки терапевтичних дисциплін – важливий структурний елемент методичної роботи в коледжі, діяльність якої здійснюється на основі Положення про роботу предметних циклових комісій.
Головою ПЦК терапевтичних дисциплін є Кузняк Оксана Василівна – викладач внутрішньої медицини, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист.
ПЦК терапевтичних дисциплін працює над методичною проблемою «Самостійна робота студентів як засіб формування професійної компетентності майбутніх фахівців кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст»».
До складу ПЦК входить 9 чоловік.
Шерстюк Петро Ярославович – директор коледжу, викладач внутрішньої медицини, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист, кандидат медичних наук.
Задорожний Роман Володимирович – завідувач практичного навчання, викладач внутрішньої медицини, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист.
Кузняк Оксана Василівна – викладач внутрішньої медицини, медсестринства у внутрішній медицині, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист.
Лиськів Анатолій Михайлович – викладач внутрішньої медицини та невідкладних станів у внутрішній медицині, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист.
Москалюк Людмила Анатоліївна – викладач медсестринства у внутрішній медицині, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший викладач.
Дикунець Альона Віталіївна – викладач медсестринства у внутрішній медицині та догляду за хворими і медичної маніпуляційної техніки, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії.
Глушковська Наталія Володимирівна – викладач основ медсестринства та догляду за хворими і медичної маніпуляційної техніки, спеціаліст першої кваліфікаційної категорії.
Куца Олеся Олександрівна – викладач основ медсестринства та догляду за хворими і медичної маніпуляційної техніки, спеціаліст першої кваліфікаційної категорії, науковий співробітник (сестринська справа, акушерство).
Чайковська Альона Вікторівна – викладач основ медсестринства та догляду за хворими і медичної маніпуляційної техніки, спеціаліст.
З метою реалізації основних завдань в підготовці молодших медичних фахівців предметною цикловою комісією накреслені основні напрями роботи:
– забезпечення засвоєння й використання раціональних методів і прийомів навчання та професійного виховання здобувачів освіти;
– підвищення рівня загальнодидактичної і медичної підготовки викладачів для організації освітнього процесу; проведення обміну досвідом успішної педагогічної діяльності;
– пошуки, виявлення та здійснення нових підходів до організації та здійснення професійної підготовки молодших фахівців ;
– ефективне застосування методів інноваційних технологій;
– створення умов для самоосвіти викладачів і здійснення керівництва творчою діяльністю викладачів: в процесі вивчення та втілення в освітній процес методичної проблеми ПЦК;
– організація безперервного вдосконалення фахової та педагогічної підготовки членів ПЦК шляхом участі в семінарах, конкурсах, конференціях тощо;
– забезпечення своєчасного вивчення нормативних документів, виконання нормативних вимог до професійної підготовки майбутніх фахівців;
– розширення знань здобувачів освіти шляхом активного залучення до участі в позааудиторній роботі (предметних гуртках, різноманітних позааудиторних заходах професійного спрямування).
У розпорядженні ПЦК знаходяться дев’ять навчальних кабінетів та два комп’ютерних класи, а також дві навчальні кімнати на базі Чемеровецької ЦРЛ.
Практичні заняття з дисциплін терапевтичного циклу проводяться в кабінетах доклінічної практики:
– кабінет внутрішньої медицини» №1 (завідувач Лиськів А.М.);
– кабінет внутрішньої медицини» №2 (завідувач Задорожний Р.В.);
– кабінет медсестринства у внутрішній медицині №1 (завідувачка Дикунець А.В.);
– кабінет медсестринства у внутрішній медицині №2 (завідувачка Москалюк Л.А.);
– кабінет основ медсестринства №1 (завідувачка Глушковська Н.В.);
– кабінет основ медсестринства №2 (завідувачка Куца Л.О.);
– тренажерний кабінет (завідувачка Чайковська А.В.);
– кабінет догляду за хворими та медичної маніпуляційної техніки (завідувач Кузняк О.В.);
– кабінет сімейної медицини (завідувач Горячий А.А.).
Під керівництвом викладачів ПЦК терапевтичного профілю працюють предметні гуртки:
– внутрішньої медицини (керівник Лиськів А.М.);
– медсестринства у внутрішній медицині (керівниця Москалюк Л.А.);
Працюючи над методичною проблемою ПЦК, члени методкомісії переконані, що самостійна робота – це важливий засіб формування самостійності студентів в засвоєнні знань, який реалізується в самовиявленні внутрішньої потреби в знаннях, пізнавальних інтересах, захопленості, творчому мисленні студентів. Насамперед, члени ПЦК враховують посилення методологічної ролі лекції в організації самостійної роботи студентів.
Для підвищення самостійності в засвоєнні матеріалу на лекційному занятті особливу роль відводять використанню мультимедійних засобів. Мультимедійні презентації з відеофрагментами забезпечують умови для підвищення мотивації навчання, збагачують заняття динамічними ілюстраціями, допомагають подавати навчальний матеріал в естетичній, доступній формі. Усі дисципліни циклу внутрішньої медицини мають вказівки щодо здійснення внутріпредметної і між предметної інтеграції. Міжпредметні зв’язки є важливим шляхом поглиблення й осмислення знань студентів, сприяють розвитку їхньої творчої думки та самостійності. Найчастіше матеріал лекційного заняття подається методом розповіді із ефективним застосуванням мультимедійної презентацїі. Якісному засвоєнню нового матеріалу сприяють слайдові наповнення графлогічною структурою. Застосування досвідченими викладачами графлогічних структур дає можливість:
– викладати те чи інше питання при одному погляді на схему;
– уникати повторень як викладачем, так і студентом; дозволяє уніфікувати навчальний матеріал;
– нічого не упустити, не забути та об’єктивно визначити зміст заняття, забезпечуючи однозначність і послідовність викладу;
– сприяти послідовному виявленню міжпредметних та внутрішньопредметних зв’язків;
– керувати пізнавальною діяльністю студентів та полегшувати можливість контролю знань студентів.
На практичних заняттях предметів внутрішньої медицини найбільш продуктивними методами навчання є:
– тренінгові технології;
– технології навчання у співпраці.
Під час вивчення тієї чи іншої теми викладачі використовують широкий та багатогранний спектр професійних умінь – це:
– уміння обстежувати пацієнта;
– розпізнання типової і атипової клінічної картини;
– уміння проводити диференціальну діагностику;
– уміння визначати індивідуальну схему лікування;
– надавати невідкладну допомогу;
– проводити профілактичні заходи;
– уміння проводити діагностичні і лікувальні маніпуляції; процедури, догляд в нестандартних умовах.
Метод формування умінь – це професійний тренінг, який полягає в багаторазовому вирішені завдань і навиків, як в стандартних так і нестандартних умовах.
На кожному практичному занятті практичний тренінг організовується шляхом об’єднання студентів у малі групи, перевага яких в наступному:
– допомагає розв’язанню міжособистісних проблем;
– сприяє навчанню новим навичкам, експериментувати з різними стилями стосунків серед студентів;
– забезпечується емоційний зв’язок, співпереживання, симпатія, які виникають в процесі навчання;
– взаємодія в групі створює напруження, яке допомагає з’ясувати психологічні проблеми кожного;
– група полегшує процеси самовдосконалення, самопізнання.
Члени методичної комісії намагаються працювати над оптимізацією процесу навчання студентів, використовуючи одночасно декілька методів контролю –на етапах контролю вихідного рівня знань та умінь та контролю та корекції знань, умінь та навичок. Це індивідуальний груповий, взаємоконтроль, що дозволяє максимально охопити контролем навчальний матеріал і досягти значної активізації студентів і забезпечувати зворотній зв’язок. Використання ситуаційних задач вимагає від викладачів чіткого визначення пізнавальних можливостей.
Викладачі методичної комісії під час викладу теоретичного матеріалу, його аналізу, проведення практичної роботи біля ліжка хворого, рішення професійних задач використовують різноманітні рівні проблемного навчання.
Члени ПЦК переконані, що найбільш раціональний метод у формуванні практичних умінь і навичок відіграють заняття у відділеннях ЦРЛ. На практичних заняттях, які раніше проходили на базі відділень районної лікарні, викладачі навчали майбутніх медиків, що в роботі з пацієнтом треба проявляти терпіння виховувати в собі вміння переконувати, співчувати. Давали зрозуміти студентам, що необхідно вміло пояснювати, що лікування необхідне тому, щоб пацієнт знову став здоровим. Але в умовах карантину практична робота проводиться в кабінетах до клінічної практики з використанням фрагментів рольової чи ділової гри.
Карантинні умови внесли свої корективи в методику викладання дисциплін циклу. Якщо в очному навчанні викладачі можуть прослідкувати за практичною діяльністю кожного студента, то в дистанційному режимі метод тренінгу замінюється запам’ятовуванням алгоритму виконання тієї чи іншої практичної навички. Більша увага звертається на розв’язування ситуаційних задач та тестових завдань.