Предметна циклова комісія професійної та практичної підготовки хірургічних дисциплін
Хірургічні дисципліни – це «божественне мистецтво, предмет якого прекрасний і священний людський образ».
Гете, поет, філософ і лікар.
Хірургічні дисципліни вважаються важливою складовою у підготовці молодших медичних спеціалістів.
Предметна циклова комісія професійної і практичної підготовки хірургічних дисциплін працює відповідно до розробленого Положення про предметну циклову комісію коледжу.
Забезпечує навчання в навчальному закладі за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста з таких спеціальностей:
– 223 Медсестринство. Лікувальна справа. Сестринська справа.
Предметна циклова комісія працює над реалізацією методичної проблеми «Формування самостійності студентів як професійно значущої якості майбутніх фахівців сфери охорони здоров’я» .
Предметна циклова комісія включає такі дисципліни :
– хірургія, медсестринство в хірургії;
– невідкладні стани в хірургії;
– онкологія, медсестринство в онкології;
– офтальмологія, медсестринство в офтальмології;
– отоларингологія, медсестринство в отоларингології;
– анестезіологія та реаніматологія; медсестринство в анестезіології та реаніматології.
Матеріально-технічна база циклу складається з кабінетів доклінічної практики в коледжі та навчальних кабінетів на базі стаціонарного відділення Чемеровецької центральної районної лікарні:
– кабінет доклінічної практики з хірургії (завідувач Чорна Г.П.)
– кабінет доклінічної практики з медсестринства в хірургії (завідувач Задорожний А.Й.)
– кабінет доклінічної практики з вузьких спеціальностей (завідувач Гладкий М.І.)
– кабінет доклінічної практики з медсестринства в онкології (завідувач Чорна О.П.)
– кабінет доклінічної практики з реаніматології та анестезіології (завідувач Задорожний А.А.).
До складу предметної циклової комісії входить шість викладачів.
Голова предметної циклової комісії професійної та практичної підготовки хірургічних дисциплін Чорна Г.П. – викладач хірургії, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист.
Члени циклової комісії:
– Гладкий М.І. – викладач офтальмології та отоларингології;
– Задорожний А.А. – викладач анестезіології та реаніматології;
– Задорожний А.Й. – викладач хірургії, медсестринства в хірургії;
– Чорна А.П. – викладач хірургічних дисциплін;
– Горячий А.А. – викладач онкології та медсестринства в онкології.
Основні завдання діяльності предметної циклової комісії хірургічних дисциплін :
– постійне впровадження у освітній процес сучасних досягнень методичної та медичної науки; нових методів діагностики та надання медичної допомоги пацієнтам;
– проведення професійного виховання майбутніх медичних фахівців, спрямованого на формування високих моральних якостей: гуманізму, милосердя, відповідальності та сумлінності у виконанні професійних обов’язків.
Для реалізації основної методичної проблеми та завдань визначені основні напрями роботи ПЦК:
– інформаційне забезпечення педагогічних працівників з питань педагогіки, методики та психології;
– впровадження форм та методів інноваційних технологій (ІКТ, інтерактивного навчання, проектних технологій; технологій розвитку критичного мислення);
– створення умов для розвитку творчих здібностей студентів, формування в них навичок науково-пошукової роботи;
– спрямування освітньої діяльності на розвиток та удосконалення професійних знань, умінь та навичок шляхом залучення до активної самостійної діяльності в аудиторний та позааудиторний час;
– урізноманітнення форм і методів самостійної діяльності студентів в позааудиторний час.
Основна мета науково-методичної роботи – якісна підготовка майбутніх молодших спеціалістів до професійної діяльності в умовах реформування галузі охорони здоров’я України.
Для кожного члена методичної комісії навчальна дисципліна є засобом власного саморозвитку і формування у студентів клінічного та творчого мислення. Викладачі прагнуть бути не «постачальником» суми знань, які потрібно запам’ятати, а цілеспрямовано формують особистість та майбутнього фахівця, який здатний самостійно здобувати знання.
Для налагодження самостійної практичної роботи викладачі циклової комісії створюють необхідну навчально-методичну документацію, дидактичний та роздавальний матеріали.
Для активного сприйняття змісту заняття упроваджують як традиційні, так і інноваційні форми та методи навчання – це фрагменти рольової гри, практичний тренінг, кейс-метод, інтерактивні вправи «Ланцюжок думок», «Мікрофон», «Я-тобі, ти-мені» та ін.
Члени методичної комісії працюють над виробленням єдиної методики викладання на практичних заняттях, яка ґрунтується на моделюванні професійної діяльності з відпрацюванням практичних навичок.
Імітація студентами професійної діяльності в ході вирішення ситуаційних завдань забезпечує оволодіння необхідними професійними уміннями та навичками.
З метою розвитку клінічного та критичного мислення члени ПЦК використовують активні методи навчання – метод case-study, проблемні запитання.міжпредметну інтеграцію, фрагменти рольової гри тощо.
Велика увага приділяється підготовці та проведенню позааудиторної роботи: участь студентів в предметних гуртках.
Працюють такі предметні гуртки:
– гурток хірургії (керівник Чорна Г.П);
– гурток медсестринства в хірургії (керівник Задорожний А.Й);
При навчальних кабінетах працюють творчі групи студентів, які займаються науково-пошуковою роботою з актуальних тем хірургічного профілю.
Члени методичної комісії організовують і проводять тижні наук хірургічного профілю. Використання сучасних форм проведення активізує участь майбутніх медиків в різноманітних заходах професійного спрямування, сприяє виявленню здібних студентів, які беруть участь у внутріколеджному загальному конкурсі «Кращий за професією».
Підсумки проведеного тижня обговорюється на засіданні предметної циклової комісії.
Матеріали тижня оформляються у збірник «Портфоліо педагогічної майстерності предметної циклової комісії».
Заходи які проведені
Однією з важливих форм обговорення питань про шляхи покращення методичного та фахового рівня, педагогічної майстерності є засідання ПЦК, які відбуваються щомісячно.
На засіданнях ПЦК члени методичної комісії вирішують питання про:
– своєчасне оформлення необхідної навчально-методичної документації;
– аналіз ефективності та якості викладання;
– ефективність реалізації методичної проблеми, над якою працює предметна циклова комісія;
– результативність діяльності творчих груп студентів над дослідженням тем науково-пошукової та дослідницької роботи;
– презентація портфоліо педагогічної майстерності предметної циклової комісії над науково-теоретичним вивченням методичної проблеми та практичного її втілення в освітній процес при викладанні хірургічних дисциплін;
– звіти викладачів методичної комісії про результати проходження курсової перепідготовки на ФПК та шляхом стажування, підготовка та проходження чергової та позачергової атестації.
Головну роль в підвищенні фахової та методичної кваліфікації викладачів має самоосвіта. Зокрема, їх наполеглива робота над вивченням приватних методичних тем відповідно до змісту науково-методичної проблеми ПЦК.
Вивчення та впровадження кращого досвіду членів ПЦК в освітній процес – шлях до майстерності та успіху в професійній підготовці молодших медичних фахівців.
Таким чином хірургічні дисципліни – це сходинки до професійної підготовки молодших спеціалістів, які допомагають впевнено переходити їм в складний, але улюблений світ медицини.